Datorspelsutvecklare anpassar sina affärsmodeller

Ibland frågar sig folk hur kulturskapare ska kunna försörja sig om det är fritt fram att kopiera material. Frågan antyder att kulturen i dag står inför ett hot att gå under om inget händer. Så är det naturligtvis inte, och svaret på frågan om hur marknaden ska anpassa sig är att anpassningen till stor del redan har skett.

Dataspelsföretagen är en snabbt expanderande bransch som har växt i takt med fildelningen. Online-spel har redan funnits i ganska många år, och är relativt okänsliga för piratkopiering. I dag kan vi läsa om spelutvecklare som tar ytterligare steg och låter kunderna ladda hem spel gratis. Intäkterna förväntas komma från mikrotransaktioner.

Jag brukar inte göra samma analyser som dataspelsbranschens Pär Strömbäck, men i Svenska Dagbladet uttrycker han sig väl:

Det finns en gratiskultur på nätet, och på gott och ont har den kulturen skapat beteenden som spelutvecklare måste förhålla sig till, säger Per Strömbäck, talesperson på intresseorganisationen Dataspelsbranschen.

Kan vi hoppas att dataspelsbranschen tar saken i egna händer och slutar ropa på nya statliga åtaganden framöver?