Tales of Monkey Island

Om man får tro Facebook är det grillning och Brüno som dominerar sommaren i min bekantskapskrets. Själv har jag kombinerat turistande i Oregon med att lära mig CSS-formattering och fräscha upp mina kunskaper i Javascript. Vi får se om det kommer till användning.

Nästa resmål är San Diego, där jag deltar på Cato University. Temat är “Economic Crisis, War, and the Rise of the State”.

Därefter fortsätter jag till Boston för ett snabbt möte med Lawrence Lessig, som efter en tid på Stanford nu har återvänt till Harvard.

Slutligen blir det en dos österrikisk ekonomisk teori hos Foundation for Economic Education innan jag återvänder till Sverige. Kanske har Telltale Games hunnit ge ut det nya Monkey Island-spelet till dess? Spelet säljs i episoder precis som Sam&Max, och ska dessutom finnas till Wii. Möjligen något udda med tanke på att Wii inte riktigt vänder sig till dem som spelade Lucasarts-spel 1990 på sin Amiga eller på sin PC med MS-DOS.

Själv var jag en av dem som spelade the Secret of Monkey Island på en Amiga utan hårddisk. Spelet låg på fyra 720-kilobytes DD-disketter, och i stort sett varje scenbyte innebar också ett diskbyte. Monkey Island 2: LeChucks Revenge spelade jag på en PC utan ljudkort och fick nöja mig med pipen från datorns interna högtalare.

Nu har jag i alla fall blivit Wii-ägare, och Tales of Monkey Island blir ett välkommet tillskott till den inte så stora spelsamlingen. Frågan är om skaparna utnyttar Wii-kontrollerna fullt ut, och om de lyckas återskapa den ursprungliga MI-atmosfären.

Jag har inte hunnit spela så mycket de senaste åren – men nu kanske det är dags att reservera en helg för Guybrush, LeChuck och gänget.