Vad vill verklighetens folk?

Under den tid som jag har varit aktiv i moderaterna – från mitten av 1990-talet och framåt – har partiet gjort flera försök att förnya sig. Strategin har ofta varit att prata mindre om makroekonomi och mer om ensamstående undersköterskor. Hur många fler matkassar i månaden fick en undersköterska råd med tack vare våra skattesänkningar? Under Carl Bildts och Bo Lundgrens ledarskap gav strategin inte särskilt mycket. Vi kunde prata hur mycket vi ville om ensamma undersköterskor, men alla förstod att avskaffad värnskatt och sänkt statlig inkomstskatt i första hand gynnade helt andra grupper.

Faktum är att “det nya arbetarpartiet” lanserades som begrepp när Bo Lundgren var partiledare, men ingen tog det på allvar. Det var först när Fredrik Reinfeldt och Anders Borg fyllde begreppet med innehåll som det bet sig fast i allmänhetens medvetande. Ett jobbskatteavdrag riktat särskild till låg- och medelinkomsttagare och slopade krav på en reformerad arbetsrätt var inte en retorisk vändning utan en substantiell, ganska grundläggande förändring av partiets ekonomiska politik.

Moderaternas resa är något som kd bör dra lärdom av. Lika lite som moderaterna kunde förändra sin image med bara ny retorik kan kd vinna Svensson-väljarna genom att kalla sig “verklighetens folk”. Den nya etiketten måste åtföljas av ett nytt recept.

Det är uppenbart vilka som är kd:s förebilder. De amerikanska republikanerna och Fox News bedriver ett kulturkrig mot en påstått liberal kulturelit. Rörelsen får stöd av amerikansk arbetar- och medelklass i sydstaterna som vill behålla sina biblar, vapen och pickup trucks. De avskyr det sushi-ätande liberala etablissemanget som försöker få dem att kasta sina vapen och övergå till kollektivtrafik. Och som om inte det var nog förbjuds religiösa symboler på skolorna. Liberalerna vill kort sagt göra USA till en kopia av Europa, brukar de förklara på Fox News.

Det finns med andra ord konkreta intressekonflikter som den amerikanska gräsrotshögern fångar upp och politiserar.

I Sverige finns ingen spridd uppfattning om att medierna och kultureliten bedriver ett krig mot vanligt folk och deras livsstil.

Ett antal frågor skapar klyftor mellan det svenska etablissemanget och en stor del av befolkningen. EU-integrationen, fildelningen och den restriktiva alkoholpolitiken är några exempel. Det går säkert att göra listan längre, men det väsentliga är följande: Den som verkligen vill vara att Svensson-parti i opposition mot eliten måste vara beredd att också ta positioner som är obekväma i etablissemangskretsar. Ett snällt kompromissparti kan aldrig ta den rollen. En flaska morotsjuice är en flaska morotsjuice även om du klistrar på en etikett som säger “starköl”.