KTH-studie visar att fildelningen gynnar musiker

Redan tidigare har studier från Harvard och från KTH pekat på att fildelningen inte är det hot mot musikbranschen som skivbolagen påstår. Nu slår en forskningsrapport från KTH fast att det faktiskt är tvärtom – den fildelning som upphovsrättsindustrin arbetar hårt för att stoppa gynnar musikerna.

Under det decennium som den storskaliga fildelningen växt fram har artisternas intäkter växt kraftigt, från omkring 786 miljoner kronor till 1.058 miljoner kronor förra året. Den 35-procentiga ökningen beror främst på att intäkterna för livespelningar skjutit i höjden och i grova tal fördubblats, enligt forskarnas bedömningar.

DN/TT

Daniel Johansson, som är en av författarna till forskningsrapporten, förklarar att utvecklingen påverkar olika typer av musiker på olika sätt. De som gynnas allra mest är de som gärna uppträder live. Musiker som ogillar liveformatet får inte del av fördelarna på samma sätt, men att vissa bättre än andra lyckas utnyttja den tekniska utvecklingen är varken nytt eller problematiskt. Snarare är det en fördel att marknaden styrs av konsumenternas betalningsvilja.

Medan artisterna är vinnarna så är skivbolagen de stora förlorarna.

Så den stora skillnaden under tioårsperioden är att skivbolagen förlorat medan livebolagen och artisterna vunnit.

Aftonbladet/TT

Trots att de ekonomiska drivkraften för att göra ny musik växer kan vi alltså förvänta oss fortsatta domedagsprofetior från IFPI.