Datorspelsbranshen väljer bidragslinjen?

Bästa sättet att döda en innovativ bransch är att införa statliga subventioner. Nu är det datorspelsindustrins tur att stagnera – om deras branschorganisation får gehör för sina krav. De 11 miljoner om året som Nordiska ministerrådet har delat ut de senaste sex åren är inte tillräckligt, tycker lobbyisten och antipiraten Per Strömbäck. Han vill ha mer skattepengar (och sedan ska han jaga de skattebetalare som laddar hem spelen de själva har subventionerat).

Subventioner är inte bara en kostnad för skattebetalarna utan även ett sätt att öka statliga byråkraters inflytande över vilka projekt som blir av och hur de utformas.

Det går alltid att hitta några spelutvecklare som tycker att det skulle vara skönt att slippa ta hänsyn till vad konsumenterna vill ha, och kulturpolitikerna tackar knappast nej till möjligheten att styra branschen. Frågan är bara hur länge det skulle dröja innan datorspelsutvecklingen blir lika bidragsberoende som filmen och teatern.